Plagiarism...


.


Hidup sebagai blogger ini kadang-kadang pening juga... Mana tidaknya... Semalam aku terkejut melihat tulisan aku dalam blog ini telah diplagiat oleh seseorang blogger juga... Entry aku mengenai Hormati Privasi Orang Sekeliling telah di copy paste bulat-bulat oleh beliau... Oh senangnya... Apa yang anda lakukan itu amat-amat memalukan jika anda merasa diri anda seorang blogger... Plagiat adalah satu kesalahan.... Ingat tu... Tidak boleh kita mengambil idea orang tanpa kebenaran dan mengaku itu adalah hasil karya kita... Jika mahu ambil pun, perlu dikreditkan siapa penulisnya... Ishh... Itu pun perlu ajar ke bang...?


Lebih memalukan lagi... Apabila aku mengetahui umurmu jauh lebih tua dari aku dan kamu lebih lama menjadi blogger dari aku.. Gelak sikit... Ha ha ha.. Sepatutnya blogger lama seperti kamu ini lebih tahu etika seorang blogger dari aku yang setahun jagung ni... Baru lapan hari buat blog.

Sebagai seorang blogger, plagiarism adalah sangat tidak boleh... Ia melanggar etika. Mengambil hak cipta orang lain adalah dilarang... Blogger perlu ada etika yang perlu dijunjungnya... Tulus aku, sangat berharap kamu sedar kesalahan itu... Rasa amat-amat kecewa jika karya diri diplagiat... Kalau mahu, tanya saja... Aku tak marah pun. Kecewa aku pada kamu.

Sekian, salam dari aku.