Percaturan Hidup...


.


Post entry ni sambil dengar lagu Estrella - Ternyata... Apa kaitan? Haha... Tapi memang setiap kali aku nak post entry aku kena buka dulu lagu Estrella ini... Baru idea dan feel nak tulis blog tu datang... Hehe.. Rahsia dah terberitahu... Cerita tak best aku kali ni tentang Percaturan Hidup..Ya...Budak baru umur 19 tahun ni nak berkisah tentang percaturan hidup. Haha.. Pandai ke? Boleh tak budak kecil ni nak berkisah percaturan hidup..? Baca saja la.....


Hidup ni merupakan percaturan... Hidup kita penuh dengan pilihan yang pelbagai... Terpulang pada kita untuk memilih yang mana... Bagi yang betul pilihannya bersyukur lah... Bagi yang salah... Tidak mengapa... Teruskan pilihan tersebut dan redha kerana setiap apa yang berlaku itu adalah ketentuanNya... Boleh jadi apa yang kita tidak suka itu baik bagi kita dan apa yang kita suka itu tidak baik bagi kita... Kerana Allah lebih mengetahui...

Firman Allah bermaksud : " dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. "


Ayat di atas jelas menunjukkan kita perlu redha dengan setiap ketentuanNya... Ayat ini sentiasa aku pegang kuat... Aku nak berkisah tentang hidup aku... Aku ini budak sains tulen di sekolah dulu... Belajar jauh-jauh... Tinggalkan mak ayah aku di kampung... Selalu saja aku sakit rindu pada rumah dan bandar lama itu... Bila habis SPM aku sambung pula pengajian di salah satu matrik yang ada... Cita-cita aku sejak kecil nak jadi doktor... Tak kira lah doktor orang ke, doktor haiwan ke.. Janji doktor... Itu impian aku sejak kecil hingga melangkah dewasa....Abah penyokong kuat aku untuk menjadi doktor... Dia mahu anak bongsunya seorang ini menjadi doktor... Ya.. Abah...Masih terkenang hajatmu tu hingga kini... Akulah satu-satunya anak yang disandarkan harapan kerana aku bersekolah sains dan aku anakmu yang terakhir... Aku hancurkan harapannya... Maafkan anakmu atas hajatmu yang tak tercapai... Aku kini berada dalam kos Muzik... Jangan tanya sebabnya... Walaupun aku kesini bukan sepenuh kehendakku tapi aku rela dan gembira berada di sini... Benar... Itu benar... Aku tak tipu... Aku gembira di sini... Dan redha dengan ketentuanNya... Aku yakin semua ini ada hikmahnya.... Semuanya diatur Tuhan...Mungkin jika aku meneruskan niat aku lain pula jadinya.... Jadi, aku cuma mengikut rentak dan alurnya... Dan menanti kesudahan jalan cerita aku... Aku berdoa.