Let It Go, Just Let It Go...


.

Dalam dunia ni pasti ada benda kita sayang kan..kan? Tak kiralah kucing ke, orang ke, harta benda ke, rasa sayang itu tak mengenal bentuk dan jasad.... Terkadang kita sayangkan sesuatu sampai tak mau lepaskan... Kalau boleh nak jerit sampai satu dunia dengar 'Jangan Pergi...!!!!' sambil nyanyi lagu Alexa - Jangan Kau Lepas... (hehe... Merepek dah budak umur satu tahun jagung ni.. Maafkan...) Ya... pasti terasa sukar amat untuk melepaskannya... Suatu yang kita dah sayang itu memang sukar untuk dilepaskan...


Tapi... Sedarlah... Jika kita meletakkan rasional di tempatnya... Jika kita meletakkan akal di hadapan emosi... Relakan lah dengan hati yang benar-benar rela.... Hati yang benar-benar pasrah menerima takdir... Jika kita berjaya melepaskannya, kita adalah anak kuat... Kita adalah JUARA... Atau dalam bahasa Inggeris...... We are the CHAMPION... Kita anak kuat yang boleh menanggung sebuah perpisahan.... Hati harus kuat menanggung derita... Bagaimana menjadi kuat itu...? Aku ingat pemegang semangat aku iaitu mak aku selalu memberi kata hikmatnya semasa aku lemah dan jatuh. Katanya... Dik. Jangan diikutkan perasaan... Ikut kata hati, kita mati... Ikut kata nafsu, kita layu... Itu benar. Mak memang benar.... Aku sangat pegang kata-kata mak itu... Jangan terlalu emosi dalam melayan perasaan... Kata-katanya memang berdasarkan pengalamannya yang penuh cerita... Ya, aku akui... Mak orang tabah.. Sewaktu nenek meninggal... Mak tak menangis walaupun hatinya Tuhan saja yang tahu.... Wahai mak, kau insan tabah... Aku kagum denganmu... Tabah menerima pemergian insan tersayang... Belajarlah untuk melepaskan dan melupakan... Yakinlah pada diri... Yang kita ini boleh menerima sebuah perpisahan dengan hati yang tenang dan rela... Belajarlah untuk menjadi anak kuat dan tabah....kehilangan aku? kehilangan teman kesayangan.. selamat jalan teman.. semoga bahagia engkau di sana..