INDAH


.

Indah itu subjektif..
Indah itu cantik...
Indah itu bersih....
Indah itu perkataan...

mungkin bila usia mengejar kita...
tafsiran tentang kata makin berbeda...

mungkin pada 2000..
indah bagi aku...
gadis yang memakai baggy dan sleveless itu indah..
indah pada cara dia mentafsir jiwa dalam pakaiannya..

mungkin pada 2005...
indah bagi ku...
gadis yang melompat di gigs adalah indah...
indah dalam cara mendefinisi kebebasan..
bebas dari kongkongan bos besar dan mem besar..
18 tahun umur yang melepasi undang-undang untuk menimbangkan keputusan...

mungkin pada 2010...
indah bagi ku....
gadis yang bersolek tebal...
bergaya didepan lensa...
itu indah..
indah dalam memperagakan tubuh dan bakat...

tapi pada 2012...
definisi indah makin berbeda...

indah bagiku....
cara bertutur yang indah...
cara menjaga diri dan maruah dalam kebobrokan arus sosial...
cara melabuhkan tudung dan pakaian,,,
cara menjaga adab sesama islam...

meski begitu...
perubahan perlukan masa....
perlukan cahaya dalam meniti kegelapan...

aku memang umat Muhammad S.A.W....
tapi aku juga insan biasa yang lalai dan alpa...
mungkin sekarang tiba masa untuk aku berubah

bukan berubah untuk orang...
tapi berubah untuk yang Satu...

5 tahun lagi mungkin aku seorang isteri..
6 tahun lagi mungkin aku seorang ibu...
jadi untuk menjadi pendidik kepada generasiku..
aku mesti menjadi muslimah...muslimah sejati...

INSYAALLAH