DUGAAN


.

Bila tuhan rasa hambanya jauh...
tersasar dari jalan yang terang...
DIA beri dugaan...

Sama ada berkaitan dengan orang tersayang, kerja,pelajaran
mungkin ada yang menuturkan
Tuhan itu kejam...
kenapa aku yang terpilih untuk hilang orang yang tersayang
kenapa kau ambik kawan sepermainan ku...
 tapi ...
pernahkan terfikir kenapa kita jadi pilihan NYA??
pernah terfikir selama bernafas...
berapa kali sujud padaNYA?
berapa kali ingat padaNYA bila melakukan yang bercanggahan??

Dia uji kita sebab sayang akan kita...
mahu beri yang terbaik...
mahu jadi yang terbaik...

aku pernah terfikir begitu...
bila hilang teman baik dalam tempoh yang hampir dekat..
aku bagai hilang pedoman...

aku hilang teman tengok bola, teman pergi jalan raya...teman ngeteh kedai mamak...
teman yang akan menjerit ditepi telinga bila aku masih berdota ketika waktu makin suntuk...

bila aku makin kuat...

aku diuji lagi...